Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1983246   Immersió lingüística. L'acollida de l'alumnat nouvingut a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   5/6/2024 - 2/7/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Tipus activitat   19DO Immersió lingüística. L'acollida de l'alumnat nouvingut a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 05/06/2024
  
Cost matrícula (Euros)   110
  
Descripció i   Metodologia:   Avui dia, la realitat de molts dels nostres centres educatius destaca, sovint, per la gran diversitat d'alumnes que presenten. Alumnes de tota mena, característiques i procedències conviuen en la mateixa aula i és tasca dels docents mirar de donar resposta a cada una de les seves particularitats.

En aquest curs, ens volem centrar en aquells casos en què la diversitat es presenta en forma d'alumne nouvingut. Aquests infants, sovint, acaben d'arribar a un entorn nou, amb gent nova, cultura pròpia i, sobretot, una llengua o llengües que, en un primer moment, els és desconeguda. Els centres educatius, i els docents com els seus principals agents, tenen la important missió d'ajudar a aquests infants a integrar-se en aquest entorn nou i l'aprenentatge de la llengua és una de les primeres tasques que cal dur a terme.

Així doncs, amb aquest primer curs d'Immersió lingüística volem ajudar als docents en aquesta important missió, la d'acollir els infants nouvinguts, i oferir coneixements, eines, tècniques i estratègies per poder-la dur a terme amb les màximes possibilitats d'èxit.

Metodologia general del curs:

Es tracta d'un curs en format online de 40 hores de durada repartides en quatre setmanes. La formació es compon de 4 mòduls en els quals els alumnes podran conèixer tot el necessari per poder donar resposta a les diverses necessitats dels alumnes nouvinguts al seu centre. La principal finalitat és dotar als docents de tots els coneixements, eines, idees i estratègies necessàries per aconseguir una plena inclusió d'aquests alumnes al seu nou entorn. Per fer-ho, el curs està maquetat en format interactiu i multidispositiu amb activitats tant autocorrectives (conceptuals) com de resposta oberta (procedimentals).

Els cursos online de Doqua sempre tenen dues característiques bàsiques:

- Un fil conductor basat en Storytelling: El curs es recolza en una història inèdita entre personatges del món docent (tècnica storytelling). Això vol dir que els diversos mòduls i escenaris dels cursos de Doqua prenen com a punt de partida una situació propera al món educatiu protagonitzada per uns personatges ficticis. Aquesta situació de partida ajuda a contextualitzar els problemes habituals que els i les docents es troben a les seves aules.

- Segueixen l'estructura de la creació d'una pauta o xarxa neuronal:
1· Parteixen d'una pregunta inicial o driving question, que ajuda a despertar la curiositat de l'alumnat. A partir del context generat amb el storytelling, cal redactar una pregunta guia que ajudi a conduir i donar un perquè a tots els aprenentatges a realitzar dins del mòdul.

2· Donar una idea general dels continguts: A través dels diferents escenaris de cada mòdul, l'alumne anirà agafant una idea bàsica dels continguts que cal aprendre, per tal de desenvolupar la competència a assolir en finalitzar cada mòdul.

3· Generar context: Hi haurà continguts, de caràcter més procedimental, pels quals serà necessari, no només crear una idea bàsica, sinó que serà necessari saber quan caldrà aplicar-lo i quan no. Això s'aconsegueix a partir d'exemples i activitats on es mostrin diferents contextos d'aplicació d'aquell procediment, com per exemple podria ser l'ús d'una rúbrica d'avaluació.

4· Rememoració: Per tal de fomentar el record a llarg termini, serà necessari que als resums de cada escenari, es vagi recordant a l'alumne altres aspectes estudiats al llarg del curs i, si escau, interrelacionant els anteriors continguts amb els propis de l'escenari en curs.

L'avaluació serà contínua i, per a cada mòdul es proposa una activitat final en la qual els alumnes hauran de posar en pràctica algun dels aprenentatges realitzats fruit de les activitats proposades en cada cas.

Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5 € de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat al nostre web. També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials i mailings a escoles i instituts.
  
Objectius   Aquest curs té com a principal objectiu ajudar als docents que hi participen a ser capaços de:

Dissenyar i implementar activitats d’aprenentatge d’una segona llengua adaptades als alumnes nouvinguts amb la finalitat de preparar-los per poder integrar-se en una aula ordinària amb les habilitats lingüístiques necessàries per poder seguir i progressar en l’aprenentatge dels continguts curriculars corresponents al seu curs.

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels mòduls que disposa el curs. Aquest curs té l'objectiu de què, els docents, en finalitzar els seus quatre mòduls, siguin capaços de:

- Posar en pràctica els principis bàsics de les teories que expliquen el procés d'adquisició d'una segona llengua per tal de fomentar aquest aprenentatge entre els alumnes nouvinguts amb la finalitat de fomentar la seva inclusió lingüística al seu nou entorn.

- Proposar les activitats més adequades als alumnes nouvinguts tenint en compte la influència de la seva llengua materna en l'aprenentatge d'una segona llengua amb la finalitat de desenvolupar les habilitats lingüístiques bàsiques d'expressió i comprensió.

- Estructurar les sessions de classe amb els alumnes nouvinguts, de forma que segueixin un ordre predeterminat, tenint en compte els recursos i materials més adients en cada cas amb la finalitat de fomentar a màxim el seu aprenentatge.

- Dissenyar propostes didàctiques específiques per als alumnes nouvinguts, que tinguin en compte els principis bàsics de l'aprenentatge d'una segona llengua, amb estructura i recursos adaptats, amb la finalitat d'aconseguir una correcta adquisició de la llengua d'acollida.

  
Continguts   Mòdul 1. Inclusió lingüística i cultural
a- Què és la inclusió?
· La inclusió en els centres educatius.
· L’alumnat nouvingut.
· La dimensió cultural.
b- Com s’aprèn una segona llengua?
· Teoria de Selinker.
· Anàlisi d’errors.
· Les 5 hipòtesis de Krashen.
c. Quin és l’aprenentatge d’una llengua?
· Factors d’influència en l’aprenentatge.
· Relació amb la llengua materna.
· Fases i ordre d’adquisició d’una segona llengua.

Mòdul 2. Dins el cap dels nostres alumnes.
a- Quin idioma parla el meu alumne?
· Principals llengües migrants a Espanya.
· Diverses tipologies idiomàtiques.
· Aplicacions didàctiques.
b- Què cal ensenyar a un alumne nouvingut?
· Les habilitats lingüístiques.
· Desenvolupament de les habilitats de recepció → escoltar i llegir.
· Desenvolupament de les habilitats de producció → parlar i escriure.
c- Com es poden desenvolupar altres habilitats?
· Fomentar la interacció en la segona llengua.
· Adquisició de vocabulari.
· Com ensenyar habilitats gramaticals.

Mòdul 3. Com dissenyar una bona classe per a alumnes nouvinguts.
a- Com cal estructurar les sessions?
· Primera fase de la sessió → fase global.
· Segona fase de la sessió → fase analítica.
· Tercera fase de la sessió → fase sintètica.
b- Quin tipus d’activitats és millor proposar?
· El joc en l’aprenentatge d’idiomes.
· Treball cooperatiu per fomentar la inclusió dels alumnes nouvinguts.
a- Quin és el rol dels docents en aquests casos?
· Com seleccionar material i recursos.
· Tenir en compte coneixements previs.
· El paper de l’avaluació en l’aprenentatge d’una segona llengua.

Mòdul 4. Del paper a la realitat.
· Preparem una unitat didàctica.
  
Formador/a   Nicola Perugini
  
Avaluació   L'avaluació es compon de quatre punts:

1. Realització de totes les activitats autocorrectives que es troben dins de cada mòdul, obtenint una nota mínima de 80% per a considerar-ho superat.

2. Realització de l'activitat final de cada un els mòduls.
a. En el primer mòdul es demanarà als alumnes la confecció d'un recurs informatiu visual (esquema, mapa conceptual o infografia) on es representarà què és la inclusió i quins elements i aspectes cal tenir en compte a l'hora de treballar amb alumnes nouvinguts.
b. Pel que fa al segon mòdul, els alumnes hauran de proposar i dissenyar una activitat que sigui adequada per a un tipus concret d'alumnat nouvingut, tenint en compte els criteris que s'han treballat durant les activitats d'aquest mòdul.
c. En finalitzar el tercer mòdul, els alumnes hauran de proposar com estructurarien una sessió i quins materials utilitzarien, justificant els criteris pels quals han fet la seva elecció.
d. Al final, en el quart mòdul, i com activitat integradora dels continguts dels tres mòduls anteriors, els alumnes hauran de dissenyar una proposta didàctica real tenint en compte tot allò que han après durant el curs.

3. La participació obligatòria a totes les activitats plantejades durant la formació, tant les autocorrectives com les de resposta oberta (fòrums i tasques d'entrega).

4. Per a acabar, l'alumnat hi haurà de complimentar de manera obligatòria el qüestionari final del curs, on s'avaluarà el grau de satisfacció dels participants.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d'aprofitament de l'activitat, l'alumnat haurà de:

Superar el 80% (com a mínim) de les activitats autocorrectives de tots els mòduls i obtenint una nota mínima del 80 per cent en la qualificació.

Efectuar les entregues d'aquelles activitats que s'indiquen al final de cada mòdul i que formaran part de l'avaluació final.

Participar en les activitats de resposta oberta que es puguin oferir en cada cas.

Entregar i aprovar l'activitat final de disseny d'una proposta didàctica real amb els conceptes explicats durant el curs.

Dur a terme l'enquesta de satisfacció del curs.
  
Persones  destinatàries   Professorat d'Infantil, de primària i de secundària.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).